Piaszczyste Żwirowe Ząbkowe
Grubość nawierzchni zależy od jej przeznaczenia oraz rodzaju gruntu ? im większe są przewidywane obciążenia lub mniej przepuszczalny jest grunt, tym większa powinna być grubość. Nawierzchnia żwirowa, po której będą jeździły samochody osobowe, powinna być wykonana z trzech-czterech warstw, nawierzchnia, po której będzie się jedynie chodziło, może mieć dwie lub nawet tylko jedną warstwę. Ważne jest, aby w każdej warstwie znalazło się kruszywo o zróżnicowanej granulacji, dzięki czemu ziarna dobrze się wzajemnie zaklinują. Układając nawierzchnię, należy przestrzegać zasady, że każda kolejna warstwa w głąb ziemi musi mieć większe uziarnienie kruszywa.
Co zrobić, aby ścieżka nie rozmiękała
Jeżeli woda zbiera się w zagłębieniu terenu, przez które będzie
przechodziła ścieżka, warto w najniższym punkcie wykopać studzienkę
chłonną sięgają położonej niżej warstwy przepuszczalnej i napełnić ją
tłuczniem kamiennym.
Jeżeli grunt jest nieprzepuszczalny i
zatrzymana na ścieżce woda opadowa nie wsiąka przez dłuższy czas, można
pod nawierzchnią ? na głębokości około 50 cm ? zakopać rurki drenarskie
(przy krawędziach lub pod osią drogi) i odprowadzić wodę do rowu
melioracyjnego czy stawu.
Jeżeli grunt jest średnio przepuszczalny,
co grozi zatrzymywaniem wody po większych opadach, warto zwiększyć
najgłębszą, tłuczniową warstwę nawierzchni.
Wady nawierzchni żwirowej
Ścieżka żwirowa ma też pewne niedostatki:
- w czasie długotrwałych deszczów i dużych wiosennych roztopów może rozmiękać, pomimo że została wykonana prawidłowo;
- musi być regularnie konserwowana ? w miarę potrzeby należy dosypywać
nowego kruszywa, dobrze jest też raz w roku wiosną zwałować ją lub ubić;
- może przerastać chwastami, które trzeba systematycznie usuwać.